![]() |
![]() |
magyar verzió | english version |
![]() |
![]() |
|
Projektbemutatás | Programok | Szakmai anyagok | Galéria | Linkek |
Projekt ismertetése | Szegedi nyitórendezvény (2017. május 25-26.) |
Nyitórendezvény prezentációja | Nyitórendezvény képei (2017. május 25-26.) |
www.interreg-danube.eu/youmig |
Szabadkai tanulmányút (2017. október 24.) |
Szabadkai tanulmányút (2017. október 24.) |
www.interreg-danube.eu/youmig | ||
2. szegedi konferencia (2018. április 17.) |
2. szegedi konferencia (2018. április 17.) |
|||
3. szegedi konferencia (2018. október 15.) |
3. szegedi konferencia (2018. október 15.) |
|||
Záró rendezvény (2019. június 3.) |
Záró rendezvény (2019. június 3.) |
|||
Kapcsolódó anyagok | ||||
Helyi stratégia | ||||
Local strategy |
Elindult a fiatalok nemzetközi vándorlását mérő kutatás, a YOUMIG – Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata is partner a nemzetközi projektben
Új kutatást indít a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) „YOUMIG: A fiatalok nemzetközi vándorlásának hatásai – intézményi eszköztár és együttműködési csatornák fejlesztése” címmel, amely 2017. január 1-jétől 2019. június 30-áig tart. A projekt célja, hogy feltárja a fiatalok (15–34 éves korosztály) vándorlásának okait, családalapítási és munkavállalási trendjeit. A tudományosan feltérképezett folyamatok megismerése révén további kiemelt cél a döntéshozatal, a helyi szolgáltatások támogatása. Az Európai Unió finanszírozásával létrejövő projekt vezetését a KSH pályázaton nyerte el, és 8 európai ország 16 intézménye vesz részt benne.
YOUMIG országok (1. ábra)
A projektben nyolc szakmai partner – a Szerb Köztársaság Statisztikai Hivatala; Bulgária Statisztikai Hivatala; az Informatikai és Statisztikai Hivatal (INFOSTAT), Szlovákia; a Bécsi Egyetem (UNIVIE), Ausztria; a Délkelet-Európa Kutatóintézet (IOS), Németország; a Nemzeti Kisebbségkutató Intézet, Románia; a Társadalomtudományi Kutatóintézet, Szerbia, valamint a Szlovén Gazdaságkutató Intézet – vesz részt. A szakmai partnereken felül a YOUMIG-hoz a Népességkutató Szövetségi Intézet, Németország és Ausztria Statisztikai Hivatala, valamint a fejlesztések fő „terepéül” szolgáló önkormányzati szintről hét ország hét partnerönkormányzata társult. Magyarországon Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata látja el a partnerségből adódó feladatokat.
A YOUMIG projekt megvalósítása nagyban épít a 2012–2014 között, ugyancsak a KSH vezetésével megvalósított SEEMIG (Managing Migration in South East Europe – www.seemig.eu) elnevezésű transznacionális együttműködési projekt eredményeire és partnerségére.
A YOUMIG projekt
A „YOUMIG: A fiatalok nemzetközi vándorlásának hatásai – intézményi eszköztár és együttműködési csatornák fejlesztése” elnevezésű projekt a fiatalok nemzetközi vándorlásának hatásait méri, ugyanakkor a résztvevő országok és intézmények intézményi eszköztárának és együttműködési csatornáinak fejlesztésére irányul.
A projekt elsősorban a kivándorlási, bevándorlási és visszavándorlási folyamatokban közvetlenül érintett települések élén álló helyi döntéshozók számára nyújt támogatást és hasznos információkat. Ez azt jelenti, hogy a YOUMIG eredményei révén a régió települései jobban tudják majd mérni a fiatalok kivándorlásának, visszavándorlásának és a külföldi fiatalok bevándorlásának hatásait, és meghozni a szükséges intézkedéseket az alábbi, helyi szinten releváns területeken:
- munkaerőpiaci kereslet és kínálat;
- családalapításhoz, gyermekvállaláshoz kötődő szakpolitikák;
- oktatásügy;
- egészségügy és szociális védelem.
Fókuszban a fiatalok vándorlása
A Duna menti régióban a fiatalok vándorlási folyamatai az elmúlt években egyre inkább erősödnek, az ezzel kapcsolatos nehézségek az adminisztráció és a helyi szolgáltatások több szintjén is jelentkeznek. A jelenségnek újszerű mozgatórugói vannak (például az online kommunikációs csatornák használata), ezek a helyi fejlesztések szempontjából is kiemelten fontosak. A fiatalok kivándorlása komoly emberi erőforrásbeli, elsősorban munkaerő-piaci hiányt okozhat, valamint a beáramló materiális transzferek (pl. hazaküldött pénzek) szempontjából is vizsgálandó jelenség.
A projekt sikeres megvalósításához a nemzetközi konzorcium szakértői egy adekvát kvalitatív és kvantitatív módszertant állítanak össze, melynek a legfontosabb szakmai elemei a következők:
- helyi és regionális szintű társadalmi-gazdasági helyzetelemzés, különös tekintettel a fiatalok életstratégiáinak feltérképezésére;
- a fiatalok vándorlásával kapcsolatos statisztikai módszertani áttekintés (adminisztratív források adattartalma, minősége és fejlesztési lehetőségei);
- a fiatalok vándorlásának fejlesztéspolitikai szempontú mérőszámainak kialakítása, és az eredmények beépítése a helyi szintű tervezési folyamatokba;
- helyi felmérés a statisztikai módszertani fejlesztések tesztelésére;
- pilot projektek, szervezetfejlesztés és stratégiaalkotás az érintett településeken.
A magyarok vándorlása a statisztikák szerint
A magyar állampolgárok elvándorlására és visszavándorlására vonatkozó adatok több forrásból is származhatnak, de az elvándorlás mértékének nyomon követésére alapvetően a hazai regiszterek és a külföldi, úgynevezett tükörstatisztikák szolgálnak. A magyar állampolgárok elvándorlásának mérése leginkább az egészségbiztosítás nyilvántartásaira, a más országokban készült bevándorlási statisztikákra és egyéb, például az Európai Unió tagállamainak munkaerő-felméréseire támaszkodik. A kivándorlás mértékének erősödése 2008-ban kezdődött, jelentősebb megerősödése 2010-től mutatható ki. A kivándorlás erősödésével párhuzamosan a visszavándorlók száma is emelkedik. Az Eurostat adatai alapján az adott év január 1-jén európai országokban tartózkodó magyar állampolgárok száma 2000 és 2015 közötti időszakban folyamatos bővülést mutat, 74 ezer főről 370 ezer főre nőtt.
A 2012 és 2014 között zajlott SEEMIG kutatás megállapította, hogy 2013 elején 350 ezer fő volt azoknak a kivándorolt magyaroknak a száma, akik 1989 után, és legalább egy évvel a felmérés előtt hagyták el Magyarországot. A SEEMIG projekt további fontos eleme volt a kivándorló magyar állampolgárok a három fő célország – Németország, Nagy-Britannia és Ausztria – szerinti összetételének vizsgálata. A Nagy-Britanniába települők például különösen fiatalok: az adatfelvételkor átlagéletkoruk 33 év volt, kiköltözésük idején pedig mindössze 29 évesek voltak.
Ugyanakkor az egészségbiztosítási rendszer nyilvántartásának feldolgozott adatai alapján az is ismert, hogy a 15–34 éves korosztályt érinti a legerőteljesebben a kivándorlás (2. ábra). A YOUMIG projekt az ő igényeik, szükségleteik feltérképezésével foglalkozik majd.
Forrás: Demográfiai évkönyv 2015 (az OEP adatai alapján).
Fejlesztési lehetőségek
A YOUMIG projekt kiemelten kezeli a helyi önkormányzatokat, felismervén, hogy a vándorlás hatásai erősen megmutatkoznak a helyi szolgáltatások szintjén. A projekt fejlesztési céljai között szerepel a települések helyi szintű fejlesztési stratégiájának bővítése, különösképpen a fiatalok ki-, be- és visszavándorlásával összefüggő igazgatási feladatok jobb ellátása érdekében. Az adminisztratív adatforrások minőségének javítása, a becslési eljárások és a helyi adatgyűjtésekkel kapcsolatos szakmai vita és tudásmegosztás az összes szereplő számára értékes ismereteket hozhat. A fejlesztésekre összpontosító projektcsomag a vándorlással kapcsolatos önkormányzati ügyintézés racionalizálására, a szervezeti struktúra az új feladatok mentén történő kiépítésére törekszik.
A projekt eredményei nyomon követhetőek a www.interreg-danube.eu/youmig oldalon.
Központi Statisztikai Hivatal és
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
A projekt a Duna Transznacionális Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg.
[youtube_embed url="https://www.youtube.com/watch?v=xHIH_3AfUSU" align="center" width="75"]
Arrival and stay | |
|
|
Support services | |
|
|
Education: | |
|
|
How can we help? Information for young people dealing with administrative issues |
Relating news: |
YOUMIG - Local kick-off meeting in Szeged (25-07-2017) | |||||
YOUMIG - Study visits: Szeged to Subotica (25-01-2018) | ||||||
Local Status Quo Analysis |