Dr. Botka László
Szeged polgármestere
"Szeged, a szolidaritás városa."
Baktó-Új-Petőfitelep alprojekt: (elkészült)
1. Szeged, Baktó – Algyői út, Ladvánszky u. – Baktói u. – Diadal u. jelzőlámpás csomópont átépítése; kerékpáros-gyalogos átvezetés;
2. Szeged, Baktó – Új-Petőfitelep kerékpáros infrastruktúra biztonságossá tétele, átépítése;
3. Baktó – Új-Petőfitelep: csillapított forgalmú övezeten kívüli utcákban kerékpáros infrastruktúra kialakítása kerékpáros nyom burkolati jelekkel (2.900 m), benne Alkotmány u. szélesítése (6 m-re) közlekedésbiztonsági szempontok, a buszközlekedés biztonságos bonyolítása érdekében, valamint kerékpáros nyomok és felezővonal kijelölése miatt.
Újszeged alprojekt: (elkészült)
Kerékpáros és közösségi közlekedési fejlesztések Újszegeden
A beavatkozás területe a Temesvári körút, Székely sor, Népkert sor, Vedres utca, Csanádi utca. A fejlesztések célja, hogy a forgalomtechnikai beavatkozások révén a közlekedők számára egyértelmű jelzések kerüljenek kialakításra a biztonság fokozása érdekében.
Sor került a meglévő kerékpáros infrastruktúra felújítására (Temesvári körút), új kerékpárút (Székely sor) kialakítására, valamint kerékpársávok és nyomok kijelölésére/kiépítésére (Népkert sor, Székely sor), a Temesvári körút – Népkert sor- Bérkert utca csomópont kerékpárosbarát átépítésére. Felújításra került 10 db buszmegálló.
A fő beavatkozási területhez és a már meglévő kerékpáros infrastruktúrához kapcsolódóan sor került a Bérkert sor, Fő fasor, Derkovits fasor vonalán, valamint a Bérkert utca, Tanács utca, Fő fasor (Thököly utca - Bíbic utca között), Derkovits fasor, Thököly utca, Hargitai utca, Fülemüle utca, Katalin utca (Fülemüle utca - Reizner János utca között), Csíz utca, Cinke utca, Pipiske utcákon, ill. az érintett csomópontokban kerékpáros nyomok kijelölésére és a kapcsolódó forgalomtechnikai beavatkozások kialakítására.
Tarján alprojekt: (elkészült)
Kerékpáros és közösségi közlekedési fejlesztések Tarjánban és az Északi városrészben
A beavatkozás területe a Csongrádi sugárút, Rózsa utca, József Attila sugárút, Retek utca, Szamos utca, Csillag tér, Budapesti körút, Lugas utca és a töltésátvezetés.
Sor került az érintett csomópontok átkerékpározhatóságának biztosítására (Rózsa u.-Csongrádi sgt., valamint Rózsa-József Attila sgt. – Retek u.), kerékpáros nyomok és sávok kerülnek kijelölésre (Rózsa, Retek, Szamos és Lugas utcák). Tempo 30-as zónák kerülnek kijelölésre két területen és a buszközlekedés javítása érdekében több csomópontban közelítő és kanyarodó buszsáv került kijelölésre. Felújításra került több buszmegálló, buszöböl és a Csillag téri körforgalom. Kerékpárút létesült 2,25 m szélességgel a Kis Tisza utca és a Tápai utca szervizút között.
Belváros alprojekt: (elkészült)
Kerékpáros és közösségi közlekedési fejlesztések Szeged belvárosában
I.: az Oskola utca – Stefánia, a Belvárosi híd szegedi hídfő és a környező utcák kerékpáros és közösségi közlekedést segítő átalakítása. A fejlesztés révén irányhelyes kerékpársávok-nyomok, közös busz- és kerékpársávok létesültek az út-, járda- és megálló burkolatok, peronok, valamint a zöldfelületek megújításával, utcabútor (pl. kerékpártámasz, esőbeálló, utastájékoztató oszlop, stb.) telepítéssel. Bővebb információ a https://megujul.szeged.hu/ oldalon található.
II.: több elkülönülő tervezési helyszín (főként forgalomtechnikai beavatkozásokkal, építések minimalizálásával), amelyek együttesen szolgálják a tágan értelmezett szegedi belváros kerékpárosbarát fejlesztését:
Kerékpáros nyomok, ill. kerékpársávok létesültek változó szélességgel az alábbi helyszíneken:
• a Színház körforgalom – Vörösmarty utca – Széchenyi tér (északi oldal) – Anna-kút csomópont – Kossuth Lajos sugárút nyomvonalon a Bocskai utcától meglévő gyalog-kerékpárúthoz kapcsolódva. Az Anna-kúti csomópontban kerékpáros felállóhelyek kialakítása, odavezető nyitott kerékpársávval (a belváros felé);
• a Tisza Lajos körút északi ívén az Anna-kúttól a Glattfelder térig, csatlakozva a meglévő létesítményekhez;
• a Hajós utcában a Szilléri sugárút és a Felső Tisza-part között;
• a Felső Tisza-parton a Novotel és az Etelka sor között, a meglévő létesítményekhez kapcsolódva. Az Ifjúsági Háztól a Novotel csomópont felé közös busz- és kerékpársáv létesült;
• a Tisza Lajos körút déli ívén az Aradi vértanúk tere és Árvízi emlékmű közötti szakaszon; a Bécsi körúton; valamint a Szentháromság utcában.
• a tervezési helyszíneken a nyomokat jelző piktogramok a balra kanyarodó sávokba is bekerültek, azok az egyenes, ill. a kanyarodó irányban a besorolást jelző nyílakkal kerültek kiegészítésre.
A Nagykörúton belüli egyirányú utcák jelentős része megnyitásra került az ellenirányú kerékpáros közlekedés számára. Szabványoknak megfelelő szélességű kerékpársávok és kerékpáros nyomok kerültek kialakításra.
Baktó-Új-Petőfitelep alprojekt – műszaki átadás-átvétel lezárva: 2021. 01. 13. Forgalomba helyezve
Újszeged alprojekt – műszaki átadás-átvétel lezárva: 2021. 01. 27. Forgalomba helyezve
Tarján alprojekt – műszaki átadás-átvétel lezárva: 2021. 03. 10. Forgalomba helyezve
Belváros alprojekt: műszaki átadás-átvétel lezárva 2022. 07. 08.
Szeged – Sziksósfürdő kerékpárút kiépítése, műszaki átadás-átvétel lezárása: 2021. 12. 23. Forgalomba helyezve
Gyorsabb és biztonságosabb lett a közlekedés a Csillag téren
2020-07-30
Szeged öt városrészében teszik könnyebbé, biztonságosabbá a kerékpározást a most induló fejlesztések. A projektben ezenkívül átépítenek egy forgalmas csomópontot, és több helyen előnyben részesül majd a közösségi közlekedés.
Elkezdődött a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem elnevezésű, TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002 kódszámú projekt megvalósítása. Baktó és Új-Petőfitelep között, az Algyői út–Ladvánszky utca–Baktói utca–Diadal utca forgalmas találkozásánál egy korszerű csomópontot építenek ki, ahol jelzőlámpák segítik a közlekedést. A főúton kerékpárral és gyalog is biztonságosan lehet majd átkelni, az Algyői útról a Ladvánszky utcába balra kanyarodó helyi járatú autóbuszok pedig előnyben részesülnek. Fontos változás lesz az is, hogy a Baktói utca közvetlenül az Algyői útba torkollik majd, szemben a Diadal utcával. Baktón az Alkotmány utcát 6 méterre kiszélesítik az autóbusz- és kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében, a Ladvánszky és a Kokárda utca közötti szakaszán pedig a teljes útfelületet felújítják. Új-Petőfitelepen az Acél utca kap új burkolatot az Algyői út és a szervizút közötti szakaszon. Ezenkívül a két városrész több utcájában az úttestre festett piktogramokkal kerékpáros nyomot jelölnek ki, összesen mintegy 2900 méter hosszon. Baktó és Új-Petőfitelep fejlesztésére 165 millió forint európai uniós támogatást és 126 millió forint saját forrást fordít az önkormányzat.
Újszegeden is elkezdődött a projekt megvalósítása. Itt kerékpárutat építenek a Székely soron a liget melletti járdán a Belvárosi híd felé közlekedőknek. A másik irányba kerékpáros nyomot jelölnek ki a Székely soron. További tizenkét utcában lesznek még ilyen nyomok. A Temesvári körúttal párhuzamos kétirányú kerékpárutat felújítják. A Temesvári körút Székely sori és Népkert sori csomópontjaiban biztonságos megoldást alakítanak ki az autóbusz-közlekedésre és a biciklisek átvezetésére, ezenkívül felújítanak tíz buszmegállót.
Tarjánban és az Északi városrészben kerékpáros kapcsolatok és nyomok létesítésével biztosítják a Rózsa utca–Retek utca–Lugas utca–Gábor Áron utca útvonal kerékpáros átjárhatóságát. A körtöltésen átvezető útszakaszt – a Lugas utcai trolivégállomástól a Göndör sorig – 7 méterről 8,5 méterre kiszélesítik, hogy az autósok és a kerékpárosok jobban elférjenek, biztonságosabban közlekedhessenek. Átépítik a Retek–Róna–Szamos utcai csomópontot: a Csillag tér felől a kerékpárúton közlekedőket itt az úttestre vezetik; a gyalogosok terelőszigettel védett zebrán kelhetnek át az úton a Retek utcában; a Csillag tér felé tartó buszok megállóját hátrébb helyezik; a Róna utca burkolatát pedig 37 méter hosszon kiszélesítik 6 méterre, és itt is lesz gyalogos-átkelőhely. A Szamos utcában is kijelölnek kerékpáros nyomot. Megújul a Csillag téri körforgalom útburkolata. A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében buszsávot alakítanak ki a Budapesti körút 10. szám alatti épülettől a Csillag térig, illetve balra kanyarodó és befogadó sáv létesül a Szilléri sugárúton a Retek utcai csomópontban. A fejlesztések során megújul hat buszmegálló, valamint Tempo 30-as övezeteket jelölnek ki. A Kis Tisza és a Tápai utca között, a Bertalan híd tövében pedig kerékpárút épül.
A projekt megvalósítására 1,43 milliárd forint európai uniós támogatást használ fel a szegedi önkormányzat, saját forrásból pedig 226 millió forintot költ az öt városrészben zajló fejlesztésekre.
A kivitelezést a közbeszerzési eljárásban nyertes cégek végzik: Baktón és Új-Petőfitelepen a Dél-Konstruktív Kft., Újszegeden, Tarjánban és az Északi városrészben a Délút Építő és Bányászati Kft.
Az elmúlt két évben is jelentősen javultak a kerékpáros közlekedés feltételei Szegeden. Közös busz-kerékpársáv létesült a Tisza Lajos körúton a Felső Tisza-part és a rakpart találkozásánál, valamint a körút Petőfi Sándor és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. Több mint két kilométer hosszú kerékpárút épült a Tarján szélétől a Bástya sorig. A felújított Kollégiumi út mindkét szélén zárt kerékpársávot alakítottak ki. Az 5-ös főút mellett több mint 600 méter hosszon kerékpárút épült a logisztikai központhoz, a Back Bernát utcában pedig több mint egy kilométeres szakaszon kerékpáros nyomot jelöltek ki, továbbá kiépült a Szélső sortól a körtöltésen át a Murányi utcáig vezető gyalog- és kerékpárút.
További információ:
Szeged MJV Polgármesteri Hivatal
Szabó C. Szilárd, sajtófőnök
T.: 62/564-098, E: szabo.szilard@szeged.eu
W: www.szegedvaros.hu/beruhazasok
2020-10-29
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
Fontos változás történik az Algyői úton átépített csomópont közlekedési rendjében: október 30-án, pénteken 19 órakor bekapcsolják a jelzőlámpákat, attól kezdve folyamatosan ezek irányítják a forgalmat. Kérjük a közlekedők fokozott figyelmét!
A végéhez közeledik az Algyői út–Ladvánszky utca–Baktói utca–Diadal utca forgalmas csomópontjának átépítése, már csak kiegészítő munkák vannak hátra. A beruházás során olyan korszerű jelzőlámparendszert építettek ki, amely kamerákkal figyeli a forgalmat, és annak alakulásától függően irányítja a közlekedést. A vakokat és gyengénlátókat pedig szöveges instrukciókkal segíti az úton való átkelésben. A jelzőlámpák október 30-án, pénteken 19 órától fognak működni. Ezután nem kell majd az autósoknak hosszú perceket várniuk arra, hogy a mellékutcákból kihajtsanak az Algyői útra. A gyalogosok és a kerékpárosok pedig biztonságosan tudnak átkelni a főúton. A 47-esen új jelzőlámpás átkelőhelyet alakítottak ki a régihez közel, a Diadal utca torkolatának másik oldalán. Ezenkívül a szervizúton, a Diadal, a Baktói és a Ladvánszky utcán is van jelzőlámpás átkelőhely. Fontos változás, hogy a Baktói utca közvetlenül az Algyői útba torkollik, szemben a Diadal utcával. Az is a fejlesztés eredménye, hogy az Algyői útról a Ladvánszky utcába balra kanyarodó helyi járatú autóbuszok előnyben részesülnek.
Több helyen módosult a közlekedés rendje a csomópontban. A főútról külön sávból lehet balra kanyarodni a Diadal utcába. Nem lehet viszont a városból kifelé hajtva balra kanyarodni a Baktói utcába – oda csak szemből, a Diadal utcából, illetve Algyő felől, a 47-esről jobbra, kis ívben kanyarodva lehet behajtani. A Diadal utca torkolatán áthaladó szervizútról pedig tilos kikanyarodni a főútra.
Kérjük a közlekedők fokozott figyelmét!
Az intelligens, forgalomfigyelő jelzőlámpás csomópont kiépítése a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem című, TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002 azonosító számú projektben valósult meg európai uniós és önkormányzati forrásból.
További információ:
Szeged MJV Polgármesteri Hivatal
Szabó C. Szilárd, sajtófőnök
T.: 62/564-098, E: szabo.szilard@szeged.eu
W: www.szegedvaros.hu/fejlesztesek-2014-2020/
2020-12-17
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
Valamennyi buszmegálló újra használható, amelyeket az elmúlt hónapokban újítottak fel Tarjánban és Újszegeden. A Retek utcában és a Víztorony térnél ismét a régi, megszokott helyeken állnak meg a helyi járatú buszok – egy kivétellel: a Retek–Szamos–Róna utca csomópontjának átépítése miatt a Csillag tér felé közlekedő buszok megállóját hátrébb helyezték, éppen az ellenkező irányú megállóval szembe. Ebben a városrészben hat megálló újult meg: négyben tartós bazaltbeton burkolatot építettek a járműveknek, négyben esőbeálló pavilont helyeztek el, háromban pedig új peront építettek.
Újszegeden tíz megállót újítottak fel: a Vedres utcában és a Székely soron is hármat, a Temesvári körúton kettőt, a Csanádi utcában és a Népkert soron pedig egyet-egyet. Mindegyik kapott bazaltbeton burkolatot, ötben helyeztek el esőbeálló pavilont, és háromban építettek új peront. Az új pavilonokból Tarjánban és Újszegeden is hiányoznak még a padok és az üveg térelválasztók, ezeket a tervek szerint január közepéig a helyükre teszik.
A troli- és buszmegállók felújítása a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem című projekt részeként (TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002) valósult meg európai uniós és önkormányzati forrásból. A projekt további fejlesztései által javulnak a közösségi közlekedés feltételei (például buszsávot alakítottak ki a Budapesti körúton), biztonságosabbá válik a kerékpározás (például kerékpárutat hoztak létre a Székely soron, és több csomópontban alakítottak ki kerékpáros átvezetést az úttesten), továbbá jelzőlámpák teszik gyorsabbá a kijutást a Ladvánszky, a Baktói és a Diadal utcából az Algyői útra. A közlekedésfejlesztés öt városrészt – Baktó, Új-Petőfitelep, Tarján, Északi városrész, Újszeged – érint.
További információ:
Szeged MJV Polgármesteri Hivatal
Szabó C. Szilárd, sajtófőnök
T.: 62/564-098, E: szabo.szilard@szeged.eu
W: www.szegedvaros.hu/fejlesztesek-2014-2020/
2021-02-08
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
Biztonságosabbá teszik a kerékpározást az Újszegeden megvalósult fejlesztések: új és felújított kerékpárutak, kijelölt nyomvonalak javítják a közlekedés feltételeit. A projektben tíz buszmegálló is megújult.
Befejeződtek a kerékpáros közlekedés feltételeit javító, tavaly júniusban elkezdett fejlesztések Újszegeden. Ezek közé tartozik a Székely soron, a liget melletti járda helyén épült, 380 méteres kerékpárút, amelyen a Belvárosi híd felé lehet közlekedni. A másik irányba az úttesten kijelölt kerékpáros nyomvonalon lehet haladni. Felújították az 553 méter hosszú kerékpárutat a Temesvári körúton, a liget mellett: ezen mindkét irányban biciklizhetünk, külön sávban. (Ezen a szakaszon – a Népkert sor és a Székely sor között – csak a körút másik oldalán lehet gyalogolni.) A Székely sortól a Csanádi utcáig pedig elválasztották egymástól az eddig közös útvonalon haladó gyalogos- és kerékpáros-forgalmat: a 212 méter hosszú, külön gyalogút és bicikliút biztonságosabbá teszi a közlekedést ezen a szakaszon.
A fejlesztések része volt két csomópont átalakítása. A Temesvári körút Népkert sori–Bérkert utcai, valamint Székely sori–Derkovits fasori kereszteződésében külön útvonalakat jelöltek ki a kerékpárosoknak, hogy biztonságosan áthajthassanak a csomópontokon. A kerékpáros-forgalmat külön jelzőlámpák irányítják. Az átalakítás az autóközlekedés rendjét is érinti: a Bérkert utcából már nem lehet balra kanyarodni a körútra, ezáltal felgyorsult a belváros felé tartó forgalom.
Összesen tizenöt utcában jelöltek ki kerékpáros nyomvonalakat, ezeket az útra festett sárga piktogramok jelzik. Ilyenek vannak a Népkert és Székely soron, a Derkovits és Fő fasoron, a Bérkert, Cinke, Csanádi, Csíz, Fülemüle, Hargitai, Katalin, Pipiske, Tanács, Thököly és Vedres utcában.
A projektben tíz buszmegállót is felújítottak Újszegeden: a Vedres utcában és a Székely soron hármat-hármat, a Temesvári körúton kettőt, a Csanádi utcában és a Népkert soron pedig egyet-egyet. Mindegyik kapott bazaltbeton burkolatot, ötben helyeztek el esőbeálló pavilont, és háromban építettek új peront.
A gyalogosok számára a Székely soron két átkelőhely épült, így a Korondi utcánál és az uszodánál biztonságosan tudnak átmenni az úttesten. Ezeken a helyeken, valamint az átalakított csomópontokban és a buszmegállókban taktilis burkolatok és vezetősávok segítik a vakok és gyengénlátók közlekedését.
A felsorolt beruházások a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem című projekt (TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002) részeként valósultak meg európai uniós és önkormányzati forrásból. Újszegeden kívül még négy városrészt – Baktó, Új-Petőfitelep, Tarján, Északi városrész – érintettek a kerékpározás és a közösségi közlekedés feltételeit javító fejlesztések. Ezek ebben a negyedévben mindenhol befejeződnek. Továbbá ebben a projektben épült ki jelzőlámpás csomópont az Algyői út–Ladvánszky utca–Baktói utca–Diadal utca találkozásánál.
További információ:
Szeged MJV Polgármesteri Hivatala
Szabó C. Szilárd, sajtófőnök
T.: 62/564-098, E: szabo.szilard@szeged.eu
W: www.szegedvaros.hu/fejlesztesek-2014-2020/
2021-06-14
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
A tanév végét követően, június 21-én (hétfőn) elkezdődik az Oskola utca teljes felújítása. Az összehangolt közmű- és útrekonstrukció fő célkitűzése a helyi közlekedés biztonságosabbá és gyorsabbá tétele, valamint az Oskola utca XXI. századi látványának és kényelmének megvalósítása. A munkálatokról és a forgalmi rend változásairól folyamatosan tájékoztatunk. Köszönjük türelmüket. Kérjük, közlekedjenek figyelmesen!
A kerékpárosokat és a közösségi közlekedést segítő átalakításokat végeznek a megújuló Oskola utcában, a Belvárosi híd lábánál lévő csomópontban és a Stefánián: irányhelyes kerékpáros sávokat és a közösségi közlekedést segítő forgalmi sávokat hoznak létre. A nagykörúton belül kerékpáros nyomokkal és kerékpársávokkal jelölnek ki további útvonalakat.
Az első szakaszban a kivitelező az Oskola utcában először járdát bont és vízvezetéket cserél. Az esetleges vízkorlátozásról külön tájékoztatást kapnak a környékbeliek. A munkálatok sorrendjében az Oskola utca burkolatának helyreállítása a tervek szerint november végére várható. A teljes felújítás a tervek szerint egy év múlva készül el.
Az Oskola utca végleges kialakításáról, a kivitelezési munkálatokról, a korlátozásokról folyamatos tájékoztatás elérhető a www.megujul.szeged.hu internetes oldalon. A kérdéseket a megujul@szegedpolus.hu e-mail-címen válaszolják meg az illetékes szakemberek.
Az első szakaszban 2021. június 21. hétfőtől előreláthatólag két hónapig a következő változások lesznek érvényben. Az Oskola utcát lezárják a Somogyi utca és a Roosevelt tér (Palánk Cukrászda) között. Az Oroszlán utca csak az építési forgalom számára lesz elérhető, a Somogyi utca és a Victor Hugo utca átjárható marad. A Dóm Cukrászda melletti udvarba való behajtás biztosítva lesz. Az Oroszlán utca – Nádor utca – Bajza utca közötti rész csak a Deák Ferenc utca felől lesz megközelíthető. Az Oskola utca lezárt részére tehát kizárólag az építési forgalom és a szemétszállító járművek hajthatnak be, a szolgáltatást az eddig megszokott formában végzik. Parkolni is tilos ezen a szakaszon. Az áruszállítás a környező közterületeken – Somogyi utca, Victor Hugo utca, Roosevelt tér – kijelölt rakodóhelyekről kézikocsival oldható meg; az Oskola utcai árumozgatáshoz a kivitelező alkalmas felületet biztosít. A gyalogosok az Oskola utca Belváros felőli járdáját használhatják. Kerékpárosok csak gyalogosként, a kerékpárt tolva mehetnek be az elzárt területre. Az üzletek gyalogosan mindkét oldalon megközelíthetőek maradnak.
Az Oskola utcában elkezdődő munkálatok a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem (TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002) projekt Belváros alprojektjének részei. A teljes projekt fejlesztései összesen 4 alprojektben, 6 városrészben valósulnak meg, ebben a belváros a záró fejezet. A teljes projektből 3 alprojektben 2021 tavaszára lezárult a kivitelezés (Baktó, Petőfitelep, Újszeged, Tarján, Északi városrész). A teljes projektben 1,43 milliárd forint európai uniós forrást használ fel a szegedi önkormányzat, saját forrásból pedig 763 millió forintot költ a 6 városrészben megvalósuló fejlesztésekre. Ebben az alprojektben a kivitelező a Délút Kft., amely a közbeszerzési eljáráson bruttó 982 millió forint értékben nyerte el a munkát. Az uniós támogatás összege a kivitelezésre ebben az alprojektben: 504 millió forint, az önkormányzati támogatás összege 478 millió forint.
A projekten kívül, az önkormányzat Vízügyi Építési Alapjának terhére megújul az Oskola utca – Stefánia – Színház körforgalomig az ivóvíz-gerinchálózat bruttó 223 millió forint értékben.
Köszönjük türelmüket. Kérjük, közlekedjenek figyelmesen!
További információ:
Szeged MJV Polgármesteri Hivatal
Szabó C. Szilárd, sajtófőnök
T.: 62/564-098, E: szabo.szilard@szeged.eu
W: www.szegedvaros.hu/fejlesztesek-2014-2020/
2022-06-18
Átadták a felújított Oskola utcát, ezzel együtt Szeged hat városrészében vált könnyebbé, biztonságosabbá a kerékpározás. A Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem elnevezésű projektben átépítettek több forgalmas csomópontot, buszmegállót, kerékpárutakat létesítettek és irányhelyes kerékpársávokat alakítottak ki, több helyen előnyben részesítették a közösségi közlekedést, hogy minél többen megkedveljék ezeket a közlekedési módokat.
A 2020 júniusában elkezdett TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002 kódszámú projekt fejlesztései összesen 4 alprojektben, 6 városrészt érintettek. A teljes projektben 1,43 milliárd forint európai uniós forrást használt fel a szegedi önkormányzat, amit saját forrásból 775 millió forinttal egészített ki. Három alprojektben 2021 tavaszára lezárult a kivitelezés (Baktó és Új-Petőfitelep, Újszeged, Tarján és Északi városrész) a projekt megvalósítása a Belváros alprojekttel zárult.
A belvárosi fejlesztéseknek köszönhetően Szeged és az ország legforgalmasabb kerékpáros útvonala vált átjárhatóvá a kerékpáros közlekedés számára. Az Oskola utca–Belvárosi híd–Stefánia útvonalon irányhelyes kerékpáros létesítményeket és a közösségi közlekedést segítő forgalmi sávokat alakítottak ki. Széles, díszburkolattal kirakott járda épült a gyalogosoknak az Oskola utcán. A kerékpáros és közösségi közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében felújították a Belvárosi híd lábánál található csomópontot és a Nemzeti Színház előtti körforgalmat is. Kerékpáros-gyalogos zónává alakult a Széchenyi téri postától a bíróságig tartó rész. Kétoldali kerékpáros nyomok, illetve kerékpársávok létesültek, hogy minden közlekedő számára egyértelművé váljon a közlekedés rendje. Húsz nagykörúton belüli egyirányú utcát nyitottak meg az ellenirányú kerékpáros közlekedés számára. Az építkezéseket megelőzően vízvezeték-rekonstrukciót végeztek el az Oskola utcán és a Stefánián, erre további 180 millió forintot fordított az önkormányzat.
A belvárosi fejlesztések keretében 44 kerékpártámaszt telepítettek, a teljes projektben 56 kerékpártámaszt helyeztek ki. A belvárosban 9 kilométerrel egészült ki a kerékpáros útvonalak hossza, ami a teljes projektben összesen 26 kilométer bővülést jelent. A teljes projektben 18 troli- és buszmegálló épült, illetve újult meg. Az Oskola utcán 13 fát ültettek, ezekkel együtt a projekt egészében összesen 234-et.
A kivitelezést a közbeszerzési eljárásban nyertes cégek végezték el: Baktón és Új-Petőfitelepen a Dél-Konstruktív Kft., Újszegeden, Tarjánban, az Északi városrészben és a belvárosban a Délút Építő és Bányászati Kft.
Az elmúlt években is jelentősen javultak a kerékpáros közlekedés feltételei Szegeden. Jelenleg összesen 121 kilométer a szegedi kerékpáros hálózat. Ez 2018 óta 50 kilométeres bővítésnek köszönhető. Hozzájárultak a jelen projekten kívül a Kollégiumi út, a Házgyári úti, a tarjáni, a sándorfalvi úti, a logisztikai központhoz, valamint a Szegedet Bordánnyal összekötő kerékpárút fejlesztése.
További információ:
Szeged MJV Polgármesteri Hivatal
Szabó C. Szilárd, sajtófőnök
T.: 62/564-098, E: szabo.szilard@szeged.eu
W: www.szegedvaros.hu/fejlesztesek-2014-2020/
"Szeged, a szolidaritás városa."